Summer Scammer
Ragnhild May
30.7.2021 – 22.8.2021

Fotos af Brian Kure










Summer Scammer





Ragnhild May
30.7.2021 – 22.8.2021


*English version here*

“To do, is to act, so all doers are actors. “
Confidence Man, Herman Melville

Sol præsenterer udstillingen Summer Scammer af Ragnhild May.

Hvem er Anna Delvey? Der findes to svar: A) en tysk millionarving med en ambition om at stifte en institution for samtidskunst i New York City, og B) en russisk kvinde ved navn Anna Sorokin, der med svindel fik New York Citys jetset, banker og hoteller til at finansiere sin luksuriøse livsstil. Anna Delvey blev sigtet for det sidste i 2017, og retssagen i 2019 fik stor opmærksomhed i modeverdenen, da hun mødte op i retten i stylede designer-outfits. Delvey blev i vinteren 2021 prøveløsladt for god opførsel i fængslet, men blev efter en måned vurderet til ikke at have forbedret sin holdning på baggrund af hendes Instagram-konto, hvor hendes iscenesættelser som løssluppen, ufortrøden scammer dagligt blev postet. I den korte tid Delvey var på fri fod, blev hun fulgt af et kamerahold, og promoverede salget af rettighederne til hendes historie, siden købt af Netflix. Hvor medierne før havde afskrevet hende som en ‘con artist’ anvendtes nu begrebet ‘performance artist’.

Ordet performance ændrer sig. Hvor det fra midten af forrige århundrede blev brugt som en betegnelse for en kunstform,  ‘performance kunst’, bruges det nu til at betegne forskellige ting med rod i et tidsligt forløb: En enkelt handling, en generel praksis, produktivitet og success. Som kunsthistorikeren Marie de Brugerolle skriver i sit essay POST-PERFORMANCE FUTURE:

“Performance er ikke længere en serie af mere eller mindre mytografiske handlinger af individuelle kunstnere. Det handler om nye former, kollektive kunstnerskaber, sans for forretning og tidsforbrug som en ny valuta. (...) Det handler om at se et objekt som et værk når det har været aktiveret og omsat i handling; som en “post-handling”, efter at have performet sin funktion. Og det handler om, at sladder er den rigtige kunsthistorie.”

I udstillingen Summer Scammer udfolder Ragnhild May begrebet performance med brug af både skulptur og video, der er placeret på flere forskellige lokationer. På pladsen foran Sol viser Ragnhild May værket The whole Ear of Denmark is rankly abused!. Titlen stammer fra Shakespeares Hamlet, hvor et gennemgående tema er, at ord medierer bedrag. Er der egentlig forskel på at foregive og at agere, at fake og at performe? Indholdsmæssigt spinder May et spekulativt og sammenviklet betydningsnet af referencer til både svindel, iscenesættelse og beklædning. At gøre er at handle, og dette sammenfald mellem agens og handel forskyder en del af udstillingen til modebutikken ACHTUNG, hvor videoværket Wannabees vises; en montage af de indsendte hjemmevideoer fra Spice Girls-konkurrencen i 1997, hvor danske piger iscenesatte sig, dansende, som deres idoler i håb om at vinde billetter til den forestående koncert.

Rygterne siger at Ragnhild May (f. 1990, DK) er uddannet billedkunstner fra Bard College (US), Kungl. Konsthögskolan i Stockholm, (SE) og Akademie der Bildenden Künste Wien (AT). Ragnhild May har en lang international udstillingshistorik og Summer Scammer i Sol er Mays første soloudstilling i Danmark. Siden 2020 er Ragnhild May repræsenteret af Alice Folker Gallery.

Summer Scammer er kurateret og organiseret af billedkunstnere Signe Boe og Sofie Amalie Andersen for udstillingsstedet Sol. Udstillingen er støttet af Bank of Materials, ZURFACE, Statens Kunstfond, Øernes Kunstfond, Det Obelske Familiefond og Møbelfabrikken i Nexø.

Udstillingen i Sol kan besøges fredage mellem 15.00-17.00 samt lørdage og søndage fra 12.00-15.00
Butikken ACHTUNG har åbningstiderne: 11.00 – 18.00 hver dag. ACHTUNG ligger på Nordre Strandvej 4 i Nexø.