In Search of Deadly Fires
Thyra Dragseth
24.8 – 22.9 2019
Foto af Thyra Dragseth, 2019Thyra Dragseth
24.8 – 22.9 2019
In Search of Dead(ly) Fires
Og kaoset herjer stadig her inne og jeg ser at han jeg fortsatt elsker skammer seg over meg.
Jeg dras i alle retninger og alle retninger skal brennes ned og ødelegges og i denne stormen som jeg kjenner så godt fra barndommen,
i dette overgrepet finner jeg fred.
– Thyra Dragseth, Januar 2019
I løbet af sommeren 2017 blev dele af Portugal ramt af en af nyere tids værste skovbrande i Europa. Ilden, der spredte sig til et 45.000 hektar stort område, kostede mindst 64 mennesker livet og henlagde store arealer tomme og ubeboelige. Skovbrande har altid udgjort en trussel i området, men fænomenet ser ud til at tage til i disse år. Eucalyptustræerne, der blev introduceret til den portugisiske flora i slutningen af det 18. århundrede, dækker i dag omkring syv procent af landets areal og er meget letantændelige. I værste fald kan de eksplodere, når de udsættes for ekstrem varme, og dele af trækronerne kan flyve helt op til 100 meter og resultere i, at en begyndende ild spredes hastigt og aggressivt.
I oktober 2017 tog kunstner Thyra Dragseth sammen med sin ven og kollega ind i skovene nord for Lissabon med et kamera. De ville ind til hjertet af det område, hvor de tragiske skovbrande fandt sted fire måneder tidligere på året. Denne udflugt, sammen med andre optagelser, resulterede i værket In Search of Dead(ly) Fires. En film hvor det ambivalente fotografiske blik er blevet til selve omdrejningspunktet.
I forsøget på at skildre et landskab og de skæbnesvangre begivenheder der har fundet sted, har fotografen mistet sin uskyldighed undervejs. Kunstnerens blik er både medfølende og opportunistisk: Samtidig med at vise den barske realitet frem for beskueren, fremhæves det erotiske og æstetiske i det oplevede. De samme landskaber, der vidner om grusomme katastrofer med død til følge, udnyttes her af kunstneren til at skabe noget smukt. Traumer, til stede i naturen, såvel som hos de mennesker der bevæger sig rundt i den, bliver opfanget af kameraet og kælent dvælet ved – og snart er det umuligt at skille kameraets nøgterne optagelser fra fascinationen af katastrofen tilhørende øjet, der ser gennem linsen.
Thyra Dragseth (f. 1993, København) er uddannet fra Kunstakademiet i Oslo samt fra Oslo Fotokunstskole. Hun arbejder med fotografi og har i de sidste år hovedsageligt beskæftiget sig med videoinstallationer. Hendes værker befinder sig i feltet mellem det private og det politiske, og beskæftiger sig ofte med menneskets opfattelse af verden, samt de sociale relationer hvori det indgår.
Hun har senest været med på gruppeudstillinger i Norge, Portugal og Chile, og er aktuelt repræsenteret ved gruppeudstillingen Pointed Consciousness på QB Galleri i Oslo. Thyra Dragseth bor og arbejder i Lissabon.
Tekst af Sofie Amalie Andersen Download katalog her
Kurateret af Sofie Amalie Andersen
Udstillingen og produktion af katalog er støttet af Statens Kunstfond, Østbornholms Turistforening, Bornholms Brand og Bornholms Energi og Forsyning